دنیای ماهیگیر و دنیای تاجر 

روزی مرد ماهیگیری در ساحل زیبای رودخانه ای آرام لم داده بود و به امواج آرامش بخش خیره و از گرمای آفتاب غروب لذت می برد. او چوب ماهیگیری اش را محکم در شن های ساحل فرو کرده بود و منتظر بود قلاب تکانی بخورد تا بلند شود و ماهی به دام افتاده را صید کند.

 

در همین موقع سر و کله مردی تاجری پیدا شد. او آمده بود از آرامش ساحل رودخانه استفاده کند و کمی گرفتاری هایش را فراموش کند.

 

مرد تاجر که متوجه ماهیگیر شده بود، از خود پرسید:” چرا این مرد اینقدر بی خیال لم داده و بلند نمی شود تلاش کند و ماهی بیشتری بگیرد ؟”

 

برای همین به ماهیگیر نزدیک شد و گفت: گمان نمی کنی بهتر نیست چوب را بیرون بکشی و بیش تر فعالیت کنی ؟”

 

مرد ماهیگیر لبخندی زد و گفت: ” چوب را بیرون بکشم که چی؟” یعنی چی که چی! اگر چوب رو بیرون بکشی و بیش تر عرق بریزی، می توانی تور بزرگی بخری و ماهی های زیادی بگیری .

 

مرد ماهیگیر دوباره با لبخند تکرار کرد:” که چی بشود؟”
مرد تاجر جواب داد:” می توانی با فروش ماهی زیاد، پول زیادتری کاسب شوی و یک قایق بخری تا با آن ماهی های بیشتری صید کنی. اگر هم حال قایق سواری نداری ، اقلا می توانی چوب های بیشتری بخری و در همه جای ساحل فرو کنی.”

 

ماهیگیر دوباره پرسید:” بالاخره که چی؟”
مرد تاجر که رفته رفته عصبانی می شد ، گفت:” آخر چرا نمی فهمی؟ فکرش را بکن. اگر یک قایق بخری کم کم وضعت توپ می شود و می توانی چوب ها و قایق های بیشتری بخری و برای خودت کارگر استخدام کنی، تا با چوبها و قایق هایت کار کنند و تا دلت بخواهد ماهی بگیرند.”

 

مرد ماهیگیر با همان لحن آرام و لبخندی که از لبش محو نمی شد، برای چندمین بار تکرار کرد:” فرض کن که قایق های بسیاری خریدم و چو بهای زیادی در همه جای ساحل فرو کردم. آخرش چی؟”

 

مرد تاجر که از کوره در رفته بود و رنگش سرخ شده بود، فریاد زد: ” چه جوری به تو حالی کنم ؟ اگر مثل بچه آدم حرف گوش کنی ، آنقدر پولدار می شوی که مجبور نشوی برای امرار معاش کار کنی. آن وقت می توانی بقیه عمرت را در این ساحل زیبا لم بدهی و بی خیال دنیا ، غروب خورشید را تماشا کنی و تا دیر نشده، از زندگی لذت ببری!”

 

مرد ماهیگیر که هنوز لبخند می زد، گفت:

 

فکر می کنی الان دارم چه کار می کنم؟!

 

 

البته واضح است که هیچ انسان عاقلی، تنبلی و سستی را با تلاش عوض نخواهد نمود، اما آنچه مهم است، نگرش ما به دنیاست. اینکه انسان کار می کند که زندگی کند، یا زندگی می کند که کار کند.

 

 

 

 

 

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع:سایت ارسین" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

پست های مرتبط