تحصیلات یا سواد

سواد به تحصیلات نیست، همچنان که بی‌سوادی هم به‌معنای محروم بودن از مدرک تحصیلی نمی‌باشد. 

 

بسیار دیده می‌شود که یک بی‌سواد به‌لحاظ مدرک تحصیلی، فوق‌العاده خوش‌فکر و فهمیده و با نزاکت و مودب و آشنا به مبادی آداب است و از آن‌طرف نیز، فردی با چند مدرک تحصیلی، نسبت به خود و جامعه از حس‌مسئولیت متعهدانه‌ای برخوردار نیست.

 

بدین جهت نمی‌توان مدرک و تحصیلات تنها را ملاک سواد و فهم وکمال دانست.

 

نکته اول اینکه در واقع ما تحصیلکرده هایی داریم که غالبا اهل کمالات و باسوادند ولی متاسفانه سیاست آموزشی کشور به سمتی پیش رفته که همه بایستی به دانشگاه بروند و این باعث شده که هر مغازه و خانه ای بشه دانشگاه و نتیجه اش شده افرادی که مدرک تحصیلی دارند و به عنوان تحصیلکرده شناخته می شوند، در حالی که فقط مدرک دارند نه تحصیلات و بالاتر از آن و افراد کم سوادی هستند.

 

 

بیسوادان موفق

 

 

نکته بعدی اینکه باب شده بعضی جاها یه کاغذی پرینت میگیرن می چسبونن با عنوان: “تحصیلات هیچ ربطی به شعور نداره”.

 

این جور افراد احتمالن با یکی از این مدارک داران در اصطلاح تحصیلکرده روبرو شدن و رفتار زشتی از اونها دیدن و فکر میکنن که همه­ ی تحصیلکرده ها اینجورین.

 

این جور افراد رو اگر یه مدت در بین افراد تحصیل نکرده قرار بدی شاید اونوقت تفاوت این دو قشر رو بفهمن.

 

 

بی سواد، کم سواد و باسواد !

 

 

نکته بعدی اینکه خصلت رفتاری آدما از خانواده و جامعه شکل میگیره نه از دانشگاه.

 

دانشگاه سطح معلومات عمومی و اجتماعی آدمارو بالا میبره و تاثیر کمی در خصلتهای رفتاری آدما داره مگر این که خود فرد بخواهد واقعا معلومات عمومی رو که فراگرفته در جامعه به کار بگیره.

 

 

 

 

 

 

 

 

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل (از جمله برای همه نشریه ها،وبلاگ ها و سایت های اینترنتی) بدون ذکر دقیق کلمات "منبع:سایت ارسین" ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

پست های مرتبط